Hotelový management
Organizační struktura hotelu
Soubor úkolů a formálních pracovních vztahů vytvořených k využití předností specializace. Systém vertikální a horizontální koordinace navržen tak, aby sjednotil jednotlivé specializované části.
Charakteristika
- dělba práce,
- mechanizmy koordinace,
- distribuce rozhodovacích pravomocí,
- organizační hranice,
- legitimity vztahů nadřízenosti a podřízenosti.
Malý hotel – kumulace funkcí, malý počet útvarů a jednoduché závislosti mezi nimi.
Velký hotel – velký počet útvarů, mnohočetně propojeny.
Cílem je vytvořit organizační strukturu co nejjednodušší, přehlednou a jednoznačně co nejpřesněji musí být znát jasná dělba práce a rozdělení odpovědností a pravomocí. Studium organizační struktury je základním krokem k poznání řízení hotelu.
Organizace – způsob uspořádání, zařazení jednotlivých složek do celku, útvaru, soustavy.
- Institucionální chápání pojmu – označení objektu, jehož základními prvky jsou lidé.
- Statické chápání pojmu – ve významu vnitřního uspořádání.
Organizovaný – cílevědomě uspořádaný vedený systém.
Organizování – proces uspořádávání, vytváření pořádku a harmonie.
Organizační struktura – struktura prvků organizace, které tu představují jednotlivá pracoviště s důrazem na vztahy mezi nimi.
Řídící systém = top management, řízený systém = provozní management.
Funkce organizační struktury v řízení hotelu – organizačně vymezit základní prvky, definovat vztahy mezi nimi a to tak, aby struktura odpovídala charakteru řízení. Posláním struktury je vytvářet podmínky pro účinné řízení.
Tvorba organizační struktury
- Analýza – na základě cílů firmy je třeba identifikovat její úkoly.
- Syntéza – úkoly je nutné seskupit tak, aby bylo možné je co nejlépe realizovat prostřednictvím pracovních týmů, které představují základní organizační jednotky.
- Pravomoc – bývá delegovaná a představuje volnost propůjčenou pracovníkovi k využití svého úsudku při plnění úkolu.
- Stupně řízení – vzniká v důsledku toho, že manažer může zvládnout jen omezené množství pracovníků. Vytvořená místa je nutné vertikálně a horizontálně provázat pomocí vztahů nadřízenosti a podřízenosti a pomocí informačních toků.
Formy organizačních struktur
1. Funkcionální organizace – nejznámější struktura, vychází ze specializace, na základě seskupení stejných činností se vytváří útvary.
2. Objektově orientovaná organizace – vychází z orientace na objekty, kterými mohou být poskytované služby. Tento typ se používá u hotelových společností.
Územní model
TOP MANAGEMENT
Top managementem rozumíme nejvyšší vedení společnosti:
- Na úseku ředitele: generální ředitel hotelu, asistent ředitele, sekretářka ředitele, právník.
- Dále: ekonomický ředitel, obchodní ředitel, prodejní a marketingový ředitel, finanční ředitel, personální ředitel, manažer jakosti.
Povinnosti vedoucích pracovníků:
- řídit a kontrolovat práci a pravidelně hodnotit poměr zaměstnanců k práci a k pracovnímu kolektivu a pracovní výsledky,
- v zájmu zvyšování produktivity práce co nejlépe organizovat práci a dbát, aby výroba odpovídala podle hospodářských a technických možností požadavkům technicko-ekonomického rozvoje,
- vytvářet příznivé pracovní podmínky a zajišťovat bezpečnost a ochranu zdraví při práci,
- zabezpečovat odměňování zaměstnanců podle mzdových předpisů a kolektivních smluv, popřípadě vnitřních mzdových předpisů nebo pracovních smluv a diferencovat mzdu zaměstnanců podle jejich výkonnosti a zásluh o konečné výsledky práce,
- vytvářet příznivé podmínky pro zvyšování odborné úrovně zaměstnanců a pro uspokojování jejich kulturních a sociálních potřeb,
- zabezpečovat dodržování právních a jiných předpisů, zejména vést zaměstnance k pracovní kázni, oceňovat jejich iniciativu a pracovní úsilí, zajišťovat, aby nedocházelo k porušování pracovní kázně a k neplnění povinností,
- zabezpečovat přijetí včasných a účinných opatření k ochraně majetku zaměstnavatele.
Náplně práce jednotlivých pracovníků
Ředitel
- řídí činnost hotelu v souladu s příslušnými zákony a ostatními obecně závaznými předpisy,
- zabezpečuje plnění úkolů, které mu ukládají orgány společnosti,
- odpovídá za řízení hotelu a splnění úkolů orgánům společnosti.
Asistent ředitele
- řídí práci sekretářky, odpovídá za celkový chod sekretariátu,
- sjednává pracovní schůzky ředitele,
- pořizuje záznamy a protokoly z důležitých porad a jednání – vede evidenci úkolů uložených ředitelem,
- provádí překlady cizojazyčné korespondence a materiálů,
- organizačně zabezpečuje přípravu na jednání porad ředitele, včetně porad a zasedání orgánů společnosti,
- připravuje písemné materiály a podklady pro ředitele.
Sekretářka
- odpovídá za správné a včasné vyřizování veškeré administrativní agendy ředitele hotelu,
- vede evidenci došlé pošty do hotelu a má na starosti její distribuci podle spisového řádu hotelu,
- vykonává další práce podle dispozic ředitele hotelu.
Právník
-
sleduje dodržování všech právních norem z hlediska právní prevence, zejména v oblasti obchodního
a pracovního práva, - z pověření ředitele jedná v právních záležitostech před soudy a orgány státní správy,
- spravuje pojistnou smlouvu a vede agendu pojistných událostí,
- vede majetkoprávní agendu hotelu (právní vymáhání pohledávek),
- vypracovává kolektivní smlouvu hotelu, včetně jejího vyhodnocování a zabezpečuje uzavírání příslušných půjček,
- poskytuje právní konzultace odborným úsekům při řešení jejich záležitostí,
- vede evidenci o sbírkách zákonů a dalších právních normách a předpisech,
- vyřizuje veškeré právní záležitosti týkající se hotelu, vypracovává návrhy hospodářských smluv, stanoviska k jednotlivým případům i pracovně-právním sporům,
- zpracovává organizační normy hotelu,
- zpracovává stanoviska k materiálům předkládaným řediteli, plní jmenovité úkoly uložené mu ředitelem.
Ekonomický ředitel
Ekonomický ředitel vykonává funkci statutárního zástupce ředitele. Odpovídá řediteli zejména za:
- využívání ekonomických nástrojů v řízení hotelu a za neustálé zvyšování efektivnosti jeho hospodářské činnosti,
- mzdovou politiku v rámci hotelu a uplatňování účelné diferenciace ve hmotné zainteresovanosti pracovníků,
- vnitropodnikové plánování, sestavování návrhů plánů, rozpis plánu uvnitř hotelu kontrolu jeho plnění,
- zpracování rozboru hospodářské činnosti hotelu,
- přípravu příslušných statistických výkazů – měsíčních, čtvrtletních, ročních,
- koordinaci vazeb mezi všemi složkami informační soustavy hotelu (účetní evidence, plánu, statistiky, operativně technické evidence, rozpočet, kalkulace),
- optimální cenovou tvorbu a cenovou politiku ve vazbě na dosahování stanovených ekonomických parametrů hotelu,
- uplatňování kontrolní funkce účetnictví a ostatních složek IS,
- finanční a pokladní kázeň a plnění určených vztahů ke státnímu rozpočtu,
- metodické řízení informační soustavy hotelu v ostatních úsecích a metodické řízení hotelové pokladny, skladů potravin, HIM z hlediska optimální výše a obrátky zásob.
Obchodní ředitel
Odpovídá řediteli v oblasti stravování a odbytu zejména za:
- organizaci a řízení obchodního úseku,
- plnění úkolů finančního plánu, zejména tržeb za stravování a stravovací služby, včetně výše obchodního rozpětí,
- řízení cen ve stravování, včetně služeb podle platných zásad,
- rozvoj obchodní sítě a služeb hotelu,
- organizování gastronomických akcí,
- stanovení koncepce ve výrobě pokrmů a inovací sortimentu,
- řízení procesu zásobování zbožím, surovinami a pomocným materiálem určeným pro odbytovou činnost v souladu s potřebami provozu a podle zásad platných pro tuto sféru činnosti včetně jednání s dodavateli,
-
stanovení zásad a koncepce v rozvoji materiálně technické základny hotelu z hlediska vybavenosti odbytových středisek, dispozičního řešení, zásad provozu a hospodárnosti vynakládaných prostředků na jejich údržbu
a modernizaci, - kontrolu dodržování zúčtovacích systémů a vedení operativně technické evidence tržeb,
- organizaci hudebního a programového provozu, hodnocení docilovaných výsledků v oblasti ekonomiky hotelu,
- provádění rozborové a statistické činnosti,
- dodržování zásad hospodaření s energiemi,
- vyřizování reklamací a stížností zákazníků v jeho působnosti,
- spolupráci s obchodními partnery na využívání restauračních kapacit hotelu,
- přímo řídí asistenty (pro stravování, nápojového, snídaňového, programového, kontrolního),
- spolupodílí se na sestavování výrobního programu na všech odbytových střediscích,
- spolupracuje při provádění účinné propagace služeb hotelu.
Asistent obchodního ředitele
- pracuje podle pokynů obchodního ředitele,
- zajišťuje provozní dohled v odbytových střediscích,
- provádí kontrolu provozu, zejména dodržování zásad poctivosti prodeje, zúčtování s hostem, hygienických předpisů, úrovně služeb, dodržování bezpečnostních předpisů při práci a předpisů požární ochrany. Ve své činnosti se řídí předpisy a pokyny vztahujícími se na činnosti kontrolovaného pracoviště,
- kontroluje technický stav vybavení středisek, předkládá nároky na jeho údržbu a kontroluje jeho provedení,
- kontroluje dodržování pracovních předpisů a předpisů týkajících se ochrany majetku,
- připravuje příslušné podklady pro rozborovou a řídící činnost,
- prosazuje uplatňování nových forem obchodně provozní činnosti a zavádění mechanizace v oblasti provozu,
- spolupracuje na přípravě i realizaci obchodní a cenové politiky na stravovacím úseku,
- dodržuje zákon na ochranu spotřebitele,
- dodržuje předepsané normy vybavení a obsluhy,
- včasně a řádně provádí vyúčtování svěřených hodnot,
- hodnotí výkon a kvalitu práce podřízených pracovníků,
- zajišťuje obchodní akce,
- včasně a řádně vyřizuje stížnosti a reklamace.
Prodejní a marketingový ředitel
- spolupracuje při řízení cenové politiky a tvorby cen,
- vytváří marketingovou strategii,
- zajišťuje výzkum spotřebitelské poptávky (trhu) a zpracovává návrhy obchodně provozních záměrů,
- připravuje návrhy smluv s obchodními partnery v oblasti kontrahování ubytovacích a stravovacích kapacit,
- vyřizuje zahraniční korespondenci týkající se otázek prodeje, obchodní politiky, cenových otázek, zajišťuje propagační a reklamní činnost, udržuje kontakty a vede jednání s obchodními partnery z tuzemska i zahraničí,
- zabývá se problematikou public relations a pomáhá při vytváření dobré publicity hotelu,
- zpracovává návrhy na formy péče o VIP hosty a podílí se na zabezpečení jejich realizace,
- zajišťuje reklamu a propagaci, styk s veřejností a společenský styk s hostem.
Finanční ředitel
- odpovídá za dodržování účetní a finanční kázně a za dodržování zákonnosti v hotelu dle platných zákonů, směrnic a předpisů,
- odpovídá za správné vedení uzavřeného okruhu účetnictví, včetně dodržování platné metodiky účetnictví, plánování, financování a rozpočtu,
- předkládá k právnímu vymáhání všechny případy neuhrazených pohledávek odběrateli,
- provádí likvidaci všech faktur a finančních záležitostí hotelu, včetně úhrad faktur vůči všem dodavatelům zboží a materiálu, prací a služeb,
- odpovídá za vedení předepsané pokladní agendy dle příslušných předpisů, provádí výplaty mezd zaměstnancům,
- vede operativně technickou evidenci o zásobách a stavu,
- provádí kontrolu všech podkladů k vyúčtování, denní kontrolu tržeb dle jednotlivých středisek,
- zpracovává agendy majetku,
- zabezpečuje pokladní službu hotelu, včetně výplat mezd pracovníkům aj.,
- podílí se na provádění inventarizací majetku a závazků a vede evidenci o provedených inventarizacích,
- vyhodnocuje výsledky inventarizací a navrhuje vypořádání inventarizačních rozdílů ve stanovených termínech,
- na základě výsledků inventur navrhuje opatření k zabezpečení ochrany majetku, k zabránění škod na hospodářských prostředcích a k neúčelnému hromadění a skladování hospodářských prostředků,
- předkládá řediteli kompletní materiály o jednotlivých inventarizacích k rozhodnutí, spolu s návrhem na vypořádání a měsíčně vyhotovuje protokol o provedených inventarizacích,
- stanovených lhůtám ekonomickému úseku k účetnímu zpracování,
- posuzuje vzniklé škody,
- vystavuje příslušné škodní protokoly se všemi náležitostmi, které předkládá k zúčtování,
- měsíčně vyhotovuje protokol o provedených inventarizacích.
Personální ředitel
- odpovídá za dodržování a správné vedení personální evidence hotelu a její doplňování v předepsaných termínech,
- realizuje mzdovou politiku v rámci hotelu,
- zabezpečuje v rámci platných mzdových předpisů uplatňování mzdové soustavy, dodržování mzdových předpisů, platových a prémiových řádů,
- vypracovává mzdové bilance a provádí výklad mzdových a pracovně-právních předpisů v hotelu,
-
provádí výpočet mezd zaměstnancům a s tím spojené výpočty daně z příjmů a dávek nemocenského
a sociálního zabezpečení, - vypracovává návrhy profilů zaměstnanců hotelu,
- zpracovává rozbory čerpání mzdových prostředků, plán personálního rozvoje a vede statistické výkaznictví z oblasti své činnosti,
- zajišťuje nábor nových zaměstnanců,
- organizuje zvyšování kvalifikace,
- pečuje o absolventy škol v době jejich nástupní praxe,
- vede a zpracovává osobní agendu zaměstnanců,
- podílí se na vypracování kolektivní smlouvy.
Manager jakosti
Vrcholové vedení může prostřednictvím své vůdcovské role a svými činy vytvářet prostředí, v němž jsou pracovníci plně zapojeni a v němž může být systém managementu jakosti efektivně provozován.
PROVOZNÍ MANAGEMENT
Provozním managementem se rozumí jednotlivé úseky hotelu a jejich části:
- Ubytovací úsek - front office, housekeeping
- Stravovací úsek - část výrobní, odbytová, skladovací
- Technický úsek - údržba, informační technologie, prádelna, zahradnictví, garáže atd.