Kategorizace a klasifikace

  1. Kategorizace ubytovacích zařízení

Kategorizace znamená proces, kdy dochází k dělení ubytovacích zařízení do jednotlivých kategorií.

 

Hotel -  je UZ nejméně s 10 pokoji                                                                                      1 -  5 *

Motel   - je UZ nejméně s 10 pokoji pro motoristy s nonstop službami a parkováním               1 -  4 *

Botel - je hotelové ubytování na pevně kotvící lodi                                                                 1 -  4 *

Penzion - poskytuje omezený rozsah služeb, má 5 – 20 pokojů                                           1 -  4 *

Hotel Garni - je UZ, které poskytuje jen snídaně a malé občerstvení, má min. 10 pokojů         1 -  4 *

 

Do ubytovacích zařízení také řadíme chatové osady, turistické ubytovny, koleje, svobodárny, kempy, bungalovy atd.

 

Ubytovací zařízení můžeme také dělit podle:

1. Umístění

  • přímořské
  • horské
  • městské
  • lázeňské
  • rekreační

 

2. Doplňkových služeb nebo zaměření

  • kongresové, konferenční nebo seminární
  • wellness
  • lázeňské
  • sportovní
  • relaxační (v idylickém prostředí mimo civilizaci, agroturistické v návaznosti na jezdectví)
  • rodinné

 

3. Velikosti

  • malé (obvykle do 50 pokojů)
  • střední (obvykle 50 – 150 pokojů)
  • velké (obvykle 150 – 400 pokojů)
  • mega (obvykle nad 400 pokojů)

 

Další kategorie hotelu:

Boutique hotel – je hotel s nižším počtem pokojů, které se zpravidla nachází v historických budovách, v domech s architektonickým nebo uměleckým řešením. Zařízení hotelu je luxusní až exklusivní. Musí splňovat požadavky nejméně čtyř hvězdičkového hotelu.

Apartmánový hotel – je ubytovací zařízení kategorie hotel, které nabízí ubytování v apartmánech a má nejméně osm apartmánů.

 

  1. Klasifikace ubytovacích zařízení

V mnoha státech je zavedena tzv. kategorizace ubytovacích zařízení, která stanoví zásady pro označování a zařazování UZ podle druhu do kategorií a podle vybavení, úrovně a druhu poskytovaných služeb do tříd, které se označují určitým počtem hvězdiček 1 – 5* (u hotelu a penzionu garni též označením garni). V ČR byla oborová norma upravující kategorizaci veřejných UZ a klasifikační znaky pro jejich zařazení do tříd zrušena. Odborníci v roce 1994 vytvořili hotelovou klasifikaci, která odráží stav oboru ve světě a reaguje na vyšší požadavky hotelových hostů. Hotelovou klasifikací reaguje česká odborná veřejnost na stoupající mezinárodní poptávku po jednotném a srozumitelném zařazení hotelů do jednotlivých kategorií a jednotné rezervační praktice (rezervace pokojů).

 

Profesní svazy Asociace hotelů a restaurací ČR a UNIHOST Sdružení podnikatelů v pohostinství, stravovacích a ubytovacích službách ČR za podpory Ministerstva pro místní rozvoj a České centrály CR – Czech Tourism – sestavili Oficiální jednotnou klasifikaci UZ v ČR – hotel, hotel garni, penzion, motel, botel pro rok 2010 – 2012. Dnes je vytvořena klasifikace pro období 2013 – 2015. Oficiální jednotná klasifikace ubytovacích zařízení ČR se stala součástí mezinárodního, středoevropského systému Hotelstars Union. Klasifikace ostatních kategorií ubytování je stanovena v dokumentu: „Doporučení upravující základní ukazatele pro poskytování ubytovacích služeb v rámci ubytování v soukromí, kempech a chatových osadách a turistických ubytovnách.“ Dodržování zásad kategorizace garantuje odpovídající kvalitu a úroveň poskytovaných služeb, což je důležité z hlediska ochrany spotřebitele a rozvoje CR.

 

Význam klasifikace

 

Klasifikace:

  • napomáhá v sezóně, při veletrzích a kongresech lépe využít kompletní regionální nabídku lůžek
  • zprostředkuje důkaz o kvalitě a úrovni poskytovaných služeb v českém hotelnictví
  • je důležitým krokem k úspěšnému prosazení české nabídky ubytovacích kapacit na mezinárodních trzích
  • nahradí divoké zařazování jednotlivých UZ v ČR objektivním systémem
  • stane se podnětem i investicí a motivací ke zvýšení výkonu, hoteliér dostane možnost porovnat vybavení a úroveň poskytovaných služeb svého hotelu s požadavky pro jednotlivé kategorie a odstranit slabá místa
  • na svobodném základě zabraňuje v zájmu podnikání státním zásahům a regulacím na evropské úrovni

 

Česká hotelová klasifikace

Klasifikace je založena na dobrovolnosti. UZ si může pomocí klasifikačních podkladů udělat přehled, jak se v klasifikaci zařadí a samo se rozhodne, zda se tohoto procesu zúčastní.

Klasifikace se mohou účastnit všechny provozovny s více než 5 pokoji, pokud provozovatel vlastní živnostenský list nebo výpis z živnostenského rejstříku na ubytovací služby a klasifikované provozovny odpovídají všem právním předpisům platným na území ČR. Hotelům typu Garni, motelům a penzionům mohou být přiděleny maximálně 4 *. Klasifikace platí na období 3 let.

Tento jednotný systém klasifikace platí pro země Hotelstars Union. Udělování a obnovování certifikátů a klasifikačních znaků provádějí pro své členy také profesní svazy Asociace hotelů a restaurací ČR a UNIHOST Sdružení podnikatelů v pohostinství, stravovacích a ubytovacích službách. Případné spory řeší klasifikační komise. Uskutečňuje se ve dvou krocích, které jsou výsledkem vyhodnocení: „Katalog povinných kritérií“ a „Katalogu nepovinných znaků“.

 

*       E          Tourist                 bodů           0

**      D         Standard              bodů         25

***     C         Comfort                bodů         50

****    B         First Class            bodů       120

*****   A         Luxury                 bodů       270

 

Klasifikační zařazení v ostatních zemích EU

Deluxe                                    *****+ 

First Class                              *****

Business Class                       ****

Tourist Class                           ***

Ekonomy Class                       **

Bez specifického označení       *

 

Průběh hotelové klasifikace od roku 2010

Zařízení, která splňují v rámci jednotlivých tříd klasifikace více kritérií, než je stanoveno, mohou získat také označení „Superior“. Každý profesní svaz přijímá žádosti žadatelů, zpracovává je a připravuje k projednání klasifikační komisi. Vyřízení žádosti o vydání certifikátu a klasifikačního znaku musí proběhnout do 60 dnů. Zařízení musí projít nezávislou kontrolou za přítomnosti žadatele. Součástí protokolu je celkové hodnocení čistoty. Originál protokolu je předán klasifikační komisi. Žadatel zaplatí komisi určitou částku, která je nevratná.

 

Shrnutí:

Vznik ubytovacích služeb je v jakékoliv podobě úzce spojen se vznikem směnného obchodu. Bez ubytovacích služeb by nebylo možné, aby obchodníci putovali za obchodem a dalšími účely. Ke svým cestám potřebovali zajištění základních potřeb – odpočinek, jídlo, pití a bezpečí. Postupem času nároky cestujících výrazně stouply jak v oblasti hygieny, soukromí nebo dostupnosti, tak
i v rozsahu doplňkových a souvisejících služeb např. konferenčních, zábavních, sekretářských, wellness atd. Pro všechny účastníky CR je důležité předem vědět, s jakou kategorií ubytovacího zařízení jednají a jakou kvalitu služeb mohou v tomto zařízení očekávat. Dodržování zásad kategorizace garantuje odpovídající kvalitu a úroveň poskytovaných služeb, což je důležité z hlediska ochrany spotřebitele a rozvoje CR. V mnoha státech je zaveden systém tzv. kategorizace ubytovacích zařízení, která stanoví zásady pro označování a zařazování ubytovacích zařízení podle druhu do kategorií a podle vybavení, úrovně a druhu poskytovaných služeb do tříd. V devadesátých letech byla v ČR oborová norma upravující kategorizaci veřejných ubytovacích zařízení a klasifikační znaky pro jejich zařazení do tříd zrušena. Zrušení oborové normy mělo za následek, že mnoho podnikatelů začalo chaoticky zařazovat svá nově vzniklá zařízení. Především úroveň a kvalita poskytovaných služeb neodpovídala klasifikační třídě. Ceny byly velmi často vysoké. Proto odborníci v roce 1994 vytvořili hotelovou klasifikaci, která odrážela stav oboru ve světě a reagovala na vyšší požadavky hotelových hostů. Dnes je zaveden Jednotný systém klasifikace, který platí pro země Hotelstars Union. Do tohoto systému patří i Česká republika. Udělování a obnovování certifikátů a klasifikačních znaků provádějí pro své členy také profesní svazy Asociace hotelů a restaurací ČR a UNIHOST Sdružení podnikatelů v pohostinství, stravovacích a ubytovacích službách.

 

Povinná a nepovinná kritéria pro zařazení do kategorií

 

* Tourist

  • 100 % pokojů má sprchu/WC
  • každodenní úklid pokoje
  • 100 % pokojů má barevnou TV včetně dálkového ovladače
  • stůl a židle
  • mýdlo nebo tekuté tělové mýdlo
  • služby recepce k dispozici
  • možnost přijetí a odesílání faxů
  • veřejně přístupný telefon pro hosty
  • snídaňová nabídka
  • nabídka nápojů v hotelu
  • možnost uložení cenností

 

** Economy

  • snídaně formou bufetu
  • světlo na čtení vedle lůžka
  • přísada do koupele nebo sprchový gel/mýdlo
  • osušky
  • poličky na prádlo
  • nabídka hygienických předmětů (např. zubní kartáček, zubní pasta, holící souprava)
  • kreditní karty

 

*** Standard

  • recepce otevřena 14 hodin, telefonicky dostupná 24 hodin denně, personál hovořící dvěma jazyky (čeština/jeden světový jazyk)
  • místa sezení v prostoru recepce, pomoc se zavazadly
  • nabídka nápojů v pokoji
  • telefon v pokoji
  • přístup na internet v pokoji nebo ve veřejných prostorách
  • topení v koupelně, vysoušeč vlasů, kosmetické ubrousky
  • zrcadlo na výšku postavy, místo pro uložení zavazadla/kufru
  • šitíčko, pomůcky na čištění obuvi, služba prádelny a žehlení
  • polštář a přikrývka navíc na požádání
  • přehledný systém vyřizování stížností

 

****  First Class

  • recepce otevřena 18 hodin, dostupná telefonicky 24 hodin
  • hotelová hala s místy k sezení a nápojovým servisem
  • snídaňový bufet nebo snídaňový jídelní lístek prostřednictvím Room Service
  • minibar nebo nápoje 24 hodin denně prostřednictvím Room Service
  • čalouněné křeslo/pohovka se stolkem
  • osušky, pantofle na požádání
  • kosmetické produkty (např. sprchovací čepice, pilníček na nehty, bavlněné tampony), kosmetické zrcátko, velká odkládací plocha v koupelně
  • přístup na internet a internetový terminál
  • restaurant s „A la carte“ nabídkou

*****  Luxury

  • recepce otevřená 24 hodin, vícejazyčný personál (čeština/alespoň dva světové jazyky)
  • služba dveřníka nebo obslužné parkování
  • concierge, poslíček (bagážista)
  • prostorná hala recepce s místy k sezení a nápojovým servisem
  • osobní uvítání každého hosta (např. čerstvými květinami nebo dárkem v pokoji)
  • minibar a nabídka pokrmů a nápojů prostřednictví Room Service 24 hodin denně
  • produkty osobní péče v lahvičkách
  • internet – PC v pokoji
  • trezor v pokoji
  • služba žehlení (navrácení do 1 hodiny), služba čištění obuvi
  • služba odestýlání (turndown service)
  • kontroly Mystery Guest

 

Nepovinné fakultativní znaky

Noční klub                                    10 b

Počítačová místnost                        1 b

Projekční plátno                              1 b

Bezbariérový pokoj                        10 b

Klimatizace v pokoji                        5 b

Dietní kuchyně                               5 b

Parkoviště pro autobus                    1 b

Směnárna                                      3 b

Přípojka na PC v pokoji                   1 b

Půjčovna aut                                  2 b

Koupaliště s vyhřívanou vanou        10 b

Halový golf                                   10 b

Učitel sportu                                  5 b

Péče o dítě                                    5 b

Banketní oddělení                         10 b