Technický úsek

TECHNICKÝ ÚSEK HOTELU

 

Technický provoz poskytuje technické zázemí hotelu. Bez jeho dokonalého fungování je provoz hotelu nemyslitelný. Je to ta část hotelu, o které se nejméně mluví, která je nejméně vidět a o jejíž existenci se dovídáme teprve ve chvíli, kdy se někde objeví porucha.

Hotel je poměrně složité zařízení, jehož bezporuchový provoz je závislý na bezvadném fungování dodávek energií všeho druhu, na bezporuchovém chodu strojů a zařízení a na dodávce a odvodu vody.

Úsek technických služeb v hotelích zahrnuje: kotelnu, strojovnu, klimatizační zařízení, prádelnu, garáže, parkoviště a údržbářské dílny. Ve většině hotelů tvoří technické služby zpravidla samostatný úsek.

 

1. Náplň práce vedoucích pracovníků

 

Vedoucí technického úseku

  • stará se o materiálně technickou základnu hotelu a její rozvoj, zejména za údržbu a chod technických zařízení, provádění oprav MTZ,
  • odpovídá za účelný nákup hmotného a nehmotného majetku pro vybavení hotelových pokojů v rozsahu možnosti plánu a potřeb provozu hotelu, jeho řádné skladování a výdej,
  • řídí činnosti v oblasti energetiky, dopravy a požární ochrany,
  • odpovídá za ochranu majetku společnosti na svěřeném úseku,
  • vede předepsané operativní evidence a provádí rozborové a statistické činnosti v oblasti své působnosti,
  • spolupracuje při odstraňování nedodělků, při reklamacích rekonstrukce hotelu a vybavení,
  • zabezpečuje a kontroluje provozuschopnost, správné používání, udržování a modernizaci technického zařízení, ostatních provozních prostředků a budov,
  • řídí práci vedoucího údržby a technického pracovníka.

 

Vedoucí údržby

  • řídí činnost pracovníků obsluhy vytápění,
  • řídí středisko údržby a zajišťuje veškeré údržbářské práce v hotelu,
  • zabezpečuje provádění preventivní údržby a běžných a středních oprav vlastními pracovními kapacitami v souladu s požadavky jednotlivých organizačních útvarů hotelu,
  • zajišťuje provoz garáží a hospodářského dvora, včetně odpadkového hospodářství,
  • zabezpečuje práce spojené s úpravou venkovních zahradních ploch.

 

Technický pracovník

  • zabezpečuje a vyřizuje požadavky na likvidaci nepotřebných, nadbytečných či poškozených hospodářských prostředků, provádí a zabezpečuje ocenění při jejich prodeji, řídí a odpovídá za činnost vyřazovací a likvidační komise,
  • při dodávkách ze zahraničí provádí a zabezpečuje celní odbavení a řízení,
  • zabezpečuje další úkoly dle pokynů vedoucího úseku.

 

2. Ostatní pomocné provozy

 

Hotelová prádelna

Velké hotely mají buď vlastní prádelnu, nebo využívají služeb externích dodavatelů. Hotelová prádelna pere hlavně ložní a restaurační prádlo, kromě toho i pracovní oblečení zaměstnanců. Samozřejmě zajišťuje i praní prádla pro ubytované hosty, jeho evidence a platby jsou zajišťovány prostřednictvím recepce.

Vedoucí hotelové prádelny organizuje a řídí provoz, vede evidenci pracích prostředků a dbá na ekonomičnost provozu. Dále také kontroluje stav prádla, vyřazuje poškozené a v případě potřeby objednává prádlo nové.

 

Hotelové zahradnictví

Pokud hotel nemá vlastní zahradnictví, pak služby tohoto útvaru zajišťuje samostatná pracovník. Tento pracovník objednává květiny od externích dodavatelů a dále pak zajišťuje stejné služby jako hotelové zahradnictví. K těmto službám patří: zajišťování květinové výzdoby všech hotelových provozů, hotelové haly a případně pokojů, zajištění květin na objednávku pro hosty, zajištění květinové výzdoby při zvláštních akcích (recepce, kongresy, slavnostní večeře).

 

Hotelová ostraha

Ostraha hotelu je ve většině případů zajišťována externí agenturou, ale může být zajišťována také vlastním útvarem hotelové ostrahy. Pracovníci ostrahy zajišťují službu u personálního vchodu, noční pochůzky a pečují o ochranu majetku hotelu. V nočních hodinách hlídají všechny vchody do hotelu, hotelové parkoviště a dbají na zajišťování klidu v okolí hotelu. V případě zjištění závažného přestupku či porušení zákona spolupracují s policií.

 

Správa počítačové sítě a vnitřních integrovaných systémů

Ve větších hotelech je zřizováno toto oddělení k řešení problémů mezi počítačovým propojením jednotlivých provozů, harmonizaci a slaďování hardware a software, v kamerovém systému hotelu, v systému provozu čipových karet, připojení k internetu  apod. stejně jako u provozu hotelové údržby je tento provoz zajišťován u menších hotelů externí firmou.

 

Hotelová údržba

Ve velkých hotelech se zřizuje toto oddělení, které v sobě zahrnuje např. hotelové lakýrnictví, čalounictví nebo truhlárnu. Jedná se o pomocný provoz k údržbě hotelového inventáře a jiného zařízení hotelu. Pokud není tento provoz zřízen je zajištěna docházka specializovaných pracovníků v těchto oborech činnosti v pravidelných intervalech.

 

Ubytovna pro zaměstnance

Velký hotel se neobejde bez velkého počtu zaměstnanců. Proto je nutné získat zaměstnance s bydlištěm v místě či v přijatelné dojezdové vzdálenosti. Ne vždy se podaří získat v náboru zaměstnance již bydlící v místě, a proto je nutné, aby hotel měl vlastní ubytování pro potřebné kvalifikované pracovníky. Pokud je pracovník ubytován na ubytovně, je nutné uzavřít smlouvu určující výši měsíční úhrady za ubytování, dále podmínky pro ubytování a měla by také stanovit povinnost pracovníka uhradit případné škody na zařízení pokoje.

 

 

Ochrana hostů a jejich majetku

 

Základní povinnosti provozovatele týkající se ochrany hostů vycházejí z Občanského zákoníku. Recepční je povinen hostu sdělit, že hotovost a cennosti na pokoji má pojištěny pouze do výše 5.000,- Kč. Vše nad tuto hodnotu musí host uložit do bezpečnostních zařízení, které hotel má (schránky, sejf). V případě, že host nepoužije na své cennosti bezpečnostní zařízení, hotel nenese zodpovědnost za odcizené nebo jinak znehodnocené věci hosta (hotovost, ceniny, šperky, obrazy, obchodní smlouvy apod.).

 

Aby provozovatel ubytovacího zařízení zabezpečil plnou bezpečnost hostů, využívá následujících prostředků:

  • technické zabezpečovací prostředky,
  • organizační opatření a pracovní postupy na ochranu hostů.

 

 

Technické prostředky

 

1. Hotelový trezor

Není v prostorách recepce, je umístěn v bezpečných částech hotelu, kam nemají přístup ani hosté, ani všichni zaměstnanci. Musí být chráněn proti zničení i požáru. Slouží k uložení velmi cenných věcí. Uložení věci do trezoru se řídí přísnými pravidly, postup je dále zajištěn sepsáním protokolu. Protokol obsahuje dvě části – část příjmu věci a část pro vyzvednutí, rozepsáno je:

  • kdo věc ukládá (vyzvedává),
  • přesný popis věci,
  • délka uložení,
  • finanční ohodnocení, u starožitností doložen posudek,
  • kdo cennost přebírá,
  • kdo byl přítomen,
  • datum, čas převzetí (vyzvednutí), podpisy přítomných,
  • další podrobnosti dle konkrétního případu.

Přístup do trezoru má host společně s dvěmi pověřenými osobami. Uložení věci do trezoru je vždy službou placenou.

 

2. Bezpečnostní schránka na recepci

Je umístěna v prostoru recepce, přístup k ní mají jen pracovníci recepce. Pověřený pracovník musí vyhotovit zápis o pronájmu bezpečnostní schránky a o uložení věci. Musí se pořídit zápis o každé manipulaci s obsahem bezpečnostní schránky. Uložení věcí do této schránky je službou placenou.

 

3. Bezpečnostní schránky v hotelové hale

Mezinárodní hotely mají v prostorech hotelové haly bezpečnostní schránky pro všechny hosty. Místnost je jištěna na vstupu průmyslovou kamerou. Každý pokoj má svou bezpečnostní schránku, která se aktivuje klíčem od pokoje (číslo schránky = číslo pokoje). Slouží pro uložení osobních dokladů, dokumentů, věcí menší hodnoty. Zpravidla jde o službu neplacenou.

 

4. Mini trezor na pokoji

Na délku pobytu je hostu přidělen jeho bezpečnostní kód. V pěti hvězdičkovém hotelu musí být mini trezor součástí pokoje a je službou neplacenou.

 

5. Průmyslové kamery

Monitorují prostory pouze veřejně přístupné (parkoviště, garáže, vstupní prostory, hotelová hala, chodby, výtahy, veškeré prostory kolem hotelu apod.). pásky z videozáznamů jsou uchovávány určitou dobu pro zpětnou kontrolu (ne všechny kamery pořizují záznam – jen např. při vstupu k bezpečnostním schránkám, příchod k trezoru, noční vchody...).

 

6. Hotelová ochranka

Vlastní nebo smluvená bezpečnostní agentura fyzicky střeží veřejně přístupné prostory. Na přání hosta zajišťují fyzickou ochranu hosta (placená služba).

 

 

Organizační opatření a pracovní postupy

 

Každý zaměstnanec má ve své náplni práce povinnosti, které jsou zaměřeny na ochranu hostů a jejich majetku. Daná pravidla musí dodržovat a plně za porušení zodpovídá.

  1. Každý zaměstnanec je povinen nahlásit pohyb podezřelých osob, nebo cokoliv mimořádného.
  2. Pokojská je zodpovědná za pohyb osob na jejím svěřeném úseku (patře).
  3. Prostory, které nejsou monitorovány musí být v nočních hodinách pravidelně kontrolovány nočním hlídačem a ochrankou (časový rozpis minimálních kontrol, namátkové další kontroly).
  4. Vstup na pokoj hosta má povolen pouze pokojská a etážový číšník k úklidu inventáře.
  5. Údržba do obydleného pokoje může vstoupit pouze v přítomnosti pokojské daného úseku.
  6. Přesná evidence klíčů zaměstnanců (ztráty, zapůjčení...).
  7. Přesná evidence návštěv na pokojích hostů v knize návštěv.

 

Raportky

Jsou to hlášenky o obydlených pokojích. Vyplňuje je pokojská na ranní směně na svém svěřeném úseku. Zaškrtne obydlený pokoj, zapíše počet použitých lůžek a přistýlek, zaznamená mimořádná zjištění. Raportky předává hotelové hospodyni, ta je dále předá žurnalistovi – kontrola hlášených osob v pokoji se skutečností.

 

Hotelový a ubytovací řád

Je to souhrn nařízení a předpisů občanského zákoníku, jimiž se musí řídit jak hosté tak všichni zaměstnanci. Může být předán hostům při příjezdu, musí být umístěn:

  1. Na viditelném místě na recepci.
  2. Na chodbě každého podlaží, zpravidla u výtahů.
  3. V každé ubytovací jednotce.

 

V případě, že host hrubě poruší pravidla ubytovacího řádu, hotel má právo ukončit hostu předčasně pobyt. Obsah:

  1. Dodržování nočního klidu od 22:00 do 07:00 hod.
  2. Pravidla pro pobyt psů a koček.
  3. Pokoj musí být odhlášen nejpozději do 10:00 hod. (12:00) a uvolněn do 12:00 hod. (14:00), jinak je hostu započítána další noc (není-li písemnou smlouvou mezi hostem a hotelem ujednáno jinak).
  4. Hostům, kteří se ubytují do 06:00 hod. je započtena celá předcházející noc.

 

 

Požární ochrana hotelu

 

Zásady požární ochrany a prevence vycházejí ze zákona č. 133/1985 Sb. O požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů. Další zákony související s ochranou: č. 238/2000 Sb. O Hasičském záchranném sboru, č. 239/2000 Sb. O Integrovaném záchranném systému

240/2000 Sb. O krizovém řízení.

 

§ 1 Úvodní ustanovení zákona č. 133/1985 Sb. O požární ochraně
(1) Účelem zákona je vytvořit podmínky pro účinnou ochranu života a zdraví občanů a majetku před požáry a pro poskytování pomoci při živelních pohromách a jiných mimořádných událostech stanovením povinností ministerstev a jiných správních úřadů, právnických a fyzických osob, postavení a působnosti orgánů státní správy a samosprávy na úseku požární ochrany.
(2) Každý je povinen počínat si tak, aby nezavdal příčinu ke vzniku požáru, neohrozil život a zdraví osob, zvířata a majetek; při zdolávání požárů, živelních pohrom a jiných mimořádných událostí je povinen poskytovat přiměřenou osobní pomoc, nevystaví-li tím vážnému nebezpečí nebo ohrožení sebe nebo osoby blízké anebo nebrání-li mu v tom důležitá okolnost, a potřebnou věcnou pomoc.

 

Tento zákon ukládá za povinnost všem provozovatelům ubytovacích zařízení dodržovat pravidla požární prevence a požární ochrany.

Cílem je:         1. Prevence před požárem.

                        2. Ochrana osob (hostů i zaměstnanců).

                        3. Ochrana majetku.

                        4. Ochrana stavby.

                        5. Ochrana okolí.

 

Zásady požární ochrany a prevence:

  1. Stavba musí být řešena z hlediska bezpečnosti úniku osob v případě mimořádné události (požár, bomba, únik toxických látek…).
  2. Únikové cesty z objektu jsou dimenzovány na maximální kapacitu objektu (počet východů, šířka únikových cest – chodeb hotelu, počet a šířka dveří). Únikové cesty jsou viditelně označeny šipkami ve směru úniku. Východ z únikové cesty (východ z budovy) musí být vždy na volné prostranství mimo budovu. Únikové cesty jsou stále průchodné, dveře se musí otevírat ve směru úniku.
  3. V případě výpadku elektrického proudu musí mít chodby bez přirozeného osvětlení nouzové osvětlení se záložním zdrojem energie.
  4. Všechny dveře na fotobuňky se v případě požáru musí otevřít na stálo.
  5. Budova musí být vybavena účinnými protipožárními prostředky – hasící přístroje, hydranty, požární signalizace, hlásiče požáru, sprchové zařízení, odtahy kouře…
  6. Provozovatel zodpovídá za proškolení zaměstnanců – způsob evakuace, zvýšená rizika v dané budově (např. tělesně postižení, rodiny s dětmi, senioři…).
  7. Pracovníci pověřeni prací s požární technikou musí být odborně zaškoleni – členové tzv. požární hlídky (ovládání požární signalizace, práce s hasícími přístroji, hydranty).
  8. Provozovatel je povinen udržovat volné nástupní plochy, tzn. Plochy kolem hotelu určeny pro zásahová vozidla – hasiče, sanitky, policie.
  9. Nástupní plochy mohou být vybetonované prostranství kolem hotelu (dlažby), nebo zastavěné plochy bez velkých stromů nebo betonových pilířů. Nástupní plochou nemůže být parkoviště!
  10. Provozovatel musí vést předepsanou dokumentaci o požární ochraně a prevenci:
  • Zápisy o proškolení zaměstnanců.
  • Požární kniha.
  • Evakuační plán.
  • Zápisy o kontrolách funkčnosti požárního zabezpečení (hydranty, hasící přístroje).
  1. Provozovatel je povinen zpřístupnit veškeré prostory a dokumentaci kontrolnímu orgánu – Státní požární dozor (tato odborně způsobilá osoba se musí prokázat služebním průkazem).

 

Ohlášení požáru – telefonicky na linku tísňového volání č. 112 (integrovaný záchranný systém). Obsah sdělení – kde, co, jak, kolik ohrožených osob…

 

Nejčastější příčiny požárů v hotelech:

  1. Nedbalost hotelových hostů (kouření v posteli, vysypávaní popelníku do odpadkového koše).
  2. Používání elektrospotřebičů (varná spirála – je zakázáno!).
  3. Zanedbání pracovní povinnosti při technické údržbě (opravy zastaralých elektroinstalací, práce s otevřeným ohněm při svařování, odhození cigarety na staveništi do neuklizeného prostoru.
  4. Zastaralá elektroinstalace a plynové rozvody.
  5. Úmyslné zapálení.