Mezinárodní hotelnictví

Strategie světových hotelových společností

Světové hotelnictví podléhá mnoha vnějším a vnitřním vlivům, které přímo (primárně) nebo nepřímo (sekundárně ovlivňují rozvoj hotelových společností.

 

Vlivy:

  1. ekonomické,
  2. politické (aktuální je celosvětový boj s terorismem),
  3. ideologické a náboženské,
  4. sociální,
  5. ekologické.

 

Hlavní znaky strategie světových hotelových společností:

  • realistické dlouhodobé plánování,
  • opatrné zacházení s investicemi,
  • pružné řešení jakékoliv světové problematiky (bezpečnost hostů),
  • kalkulace cen s ohledem na zákazníka,
  • využívání značkové politiky – BRANDING (brand=obchodní značka, druh zboží, př. Hilton, Marriot, Savoy…),
  • upřednostnit kvalitu před kvantitou, (personál, zboží, druh nabízených služeb…),
  • segmentace trhu – zaměření se na určitý druh hostů (obchodníci, rodiny, senioři..),
  • přizpůsobit celkovou organizaci a chod hotelu tak, aby prosperoval i s menší průměrnou roční obsazeností (60%),
  • udržet si konkurenční nesrovnatelný produkt (originál, stylovost),
  • pokrýt co nejširší škálu služeb (expanze do nižších tříd, např. ACCOR má několik podřetězců a vytváří nové),
  • využití rezervačních systémů (GDS, Galileo, Amadeus…),
  • franchising – jeden z nejrozšířenějších způsobů spolupráce při vedení podniku, založeno na myšlence dva dokáží více než jeden,
  • neustálý průzkum trhu – orientace na potřeby zákazníka:
    • dnes již nejbohatší lidé nevyužívají nejluxusnějších hotelů jako dříve,
    • zákazník vyžaduje atraktivnost – ale střídmě a racionálně,
    • zákazník dává přednost kvalitě než kvantitě,
    • hosté v současnosti vyhledávají menší hotely,
    • celkově narůstá počet cestujících seniorů,
    • nutnost= vytváření pokojů se zvláštním režimem

 

FRANCHISING V HOTELNICTVÍ

Proč ztrácet čas vymýšlením něčeho nového, když už to někdo vymyslel za nás?

Nabízí se příležitost vzít za své již vymyšlené, dále rozvinout, vytvořit ze základní myšlenky určitý systém, začít ho aplikovat do praxe a již osvědčený  a vyzkoušený nabídnout jako příležitost k podnikání – toto je základ pro moderní a atraktivní formu podnikání a prodeje – franchising. Je to dohoda o partnerské kooperaci (spolupráci) dvou nezávislých podniků. Koncept, kde se skloubí již známé a zavedené jméno a know-how, které s sebou jméno nese, s podnikatelskou aktivitou jednotlivých lidí.

Vznikl v USA – Dairy Queen Softice (v roce 1948 mají 2500 prodejen), v roce 1955 první prodejna McDonald´s, dále pak KFC, OBI, Family Frost...

 

Obchodní franchising představuje poskytnutí licence jednou osobou (poskytovatelem) jiné osobě (příjemci).

 

Povinnosti poskytovatele – franchisora:

  • stanoví a specifikuje standardy kvality,
  • dává svou zavedenou obchodní značku,
  • dává k užívání své KNOW-HOW,
  • pomáhá v propagaci a inzerci,
  • zajišťuje centrální nákup s možností množstevních slev,
  • zajišťuje pro příjemce manažerské a účetní poradenství,
  • zajišťuje školení příjemců franchisy, jeho zaměstnanců ve výrobních postupech a obchodních metodách.

 

Povinnosti příjemce – franchisanta:

  • držet se rad, které dostává,
  • dodržovat standardy kvality,
  • propůjčit své schopnosti, pracovní píli a vytrvalost.

 

VÝHODY pro příjemce:

  • nemusí vymýšlet nic nového, přijme již vymyšlený, rozvinutý systém, který je osvědčený a vyzkoušený,
  • získá známe jméno a know-how,
  • dokonalý výzkum trhu od franchisora,
  • nenese sám riziko,
  • podle světových statistik končí každý 2. začínající podnikatel, v případě franchisingové spolupráce končí každý 33. podnikatel.

 

NEVÝHODY pro příjemce:

  • vše je v barvách a znacích poskytovatele,
  • jednotný obraz podniku,
  • částečná ztráta samostatnosti,
  • převzetí manuálu firmy,
  • poplatky za vstup a podíl na reklamních nákladech,
  • odvádí část zisku.

 

Hlavní body franchisingové smlouvy:

  • práva a povinnosti poskytovatele,
  • práva a povinnosti příjemce,
  • výkony a služby poskytovatele (rozsah kontrol),
  • poplatky plynoucí ze smlouvy,
  • doba platnosti smlouvy,
  • povinnosti odběru zboží – centrální systém nákupů, jednotný program hospodaření se zbožím,
  • následky plynoucí z ukončení smlouvy.